Turystyka w mediach społecznościowych: na świecie rośnie szybko, w Polsce pomalutku

Media społecznościowe powoli stają się nieodłącznym elementem podróżowania. Jak wynika z amerykańskiego raportu „Techie Traveler by Lab42”, 52 proc. internautów przed wyjazdem na wakacje „lubi” profile związane z ich wypoczynkiem, a 59 proc. zamieszcza na Facebooku informacje o swoich wakacyjnych planach. W czasie wypoczynku jeszcze chętniej dzielimy się swoimi wrażeniami: aż 72 proc. użytkowników będąc na wakacjach zamieszcza na swoim profilu aktualne zdjęcia z wyjazdu, a 70 proc. wprowadza zmiany w swoim statusie.  Krajowa branża turystyczna na Facebooku także notuje wzrosty. Turystyka w polskich mediach społecznościowych rośnie jednak powoli.

Wielu z nas nie wyobraża sobie wyjazdu bez wyszukania w internecie najkorzystniejszej oferty, przeczytania opinii o odwiedzanych miejscach i hotelach. Często w procesie wyszukiwania korzystamy z serwisów społecznościowych. Po powrocie z wakacji także chętnie dzielimy się swoimi wrażeniami z podróży: 46 proc. internautów zamieszcza recenzje hoteli, w których mieszkało, a 40 proc. ocenia restauracje, które odwiedzili w czasie podróży. Aż 76 proc. podróżników zamieszcza w mediach społecznościowych zdjęcia z wyjazdów i „lubi” fan page powiązane z miejscem swojego wypoczynku.

W przyszłości to właśnie media społecznościowe mogą stać się najważniejszym źródłem rekomendacji i mogą wpływać na decyzje turystów. Już teraz 33 proc. użytkowników mediów społecznościowych zmienia hotel pod ich wpływem, 10 proc. zmienia miejsce wypoczynku, 10 proc. zmienia operatora, a 5 proc. linie lotnicze (na podst. The World Travel Market (WTM) Industry Report and Global Trends Report).

Zobacz infografikę
Techie Traveler by Lab42

Ciekawą analizę dotyczącą krajowej branży turystycznej na Facebooku przygotował catNapoleon.com. Wynika z niej, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy największe fan page turystyczne powiększały się w tempie 2,27 proc. W porównaniu z innymi branżami to niewiele. Na przykład fan page reklamujące żywność rosły w tempie 7,74 proc. miesięcznie. Taka różnica z pewnością wynika z tego, że budżety na promocję produktów żywnościowych są nieporównywalnie większe.

Pomimo światowych trendów, krajowa branża turystyczna wciąż dość ostrożnie inwestuje w promocję w mediach społecznościowych.  W analizie catNapoleon.com zestawiono wyniki fan page’y dotyczących podróżowania z tymi, które prowadzą producenci żywności. Porównanie  rozwoju 10 największych stron  w ciągu roku pozwala zauważyć, że branża żywnościowa ma dużo lepsze wyniki w pozyskiwaniu za pośrednictwem serwisów społecznościowych nowych, potencjalnych klientów swoich produktów.

Nie ulega jednak wątpliwości, że społecznościowa rewolucja niebawem dotknie także polską branżę turystyczną. Przyczyni się do tego z pewnością rozwój social mediów i urządzeń mobilnych, które ułatwiają udostępnianie swojej wakacyjnej aktywności. Światowe trendy są bowiem niezwykle optymistyczne. 48 proc. badanych w raporcie The World Travel Market uważa, że do 2016 r. media społecznościowe będą istotniejsze od reklamy PPC (pay-per-click).

Wykorzystane w artykule dane pochodzą z raportów:

  • Techie Traveler Lab42
  • The World Travel Market (WTM) Industry Report and Global Trends Report
  • catNapoleon.com 

Dodaj komentarz

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>