Grupowe zakupy ofert turystycznych – plusy i minusy wg Qtravel.pl

Zakupy grupowe to jedno z najszerzej komentowanych ostatnio zjawisk w polskim internecie. Wg badania PBI z grudnia 2010 roku zasięg serwisów zakupów grupowych sięga już blisko 18%, a łączna liczba ich użytkowników wynosi prawie 3,2 mln. Co więcej popularność tej formy kupowania w sieci ciągle rośnie.

Choć na liście ofert grupowych królują zniżki do restauracji, bony do salonów SPA oraz super-oferty na kursy i szkolenia, to coraz częściej w grupowych serwisach zakupowych spotkać można także oferty turystyczne. W badaniu serwisu GoDealla.pl (czerwiec 2011), aż 42 % pytanych wskazało „Turystykę i hotele” jako jedną z trzech najbardziej pożądanych kategorii ofert zakupów grupowych.*


Rys. 1, wg sondażu GoDealla.pl, maj-czerwiec 2011

Postanowiliśmy przyjrzeć się fenomenowi zakupów grupowych w turystyce i wskazać klientom Qtravel.pl zalety i zagrożenia wynikające z kupowania takich grupowych „okazji”.

Zasady, którymi rządzą się internetowe zakupy grupowe są proste – klient kupuje bon, który upoważnia go do skorzystania z atrakcyjnej zniżki dla wybranej usługi. W przypadku ofert turystycznych funkcjonują dwa modele zniżek. W pierwszym z nich klient kupuje kupon, który upoważnia do rabatu na konkretną ofertę turystyczną. W drugim wariancie kupujemy bon obniżający nawet o kilkaset złotych cenę dowolnej wycieczki lub usługi turystycznej zakupionej w danej firmie. 

Pojawienie się zakupów grupowych na rynku usług turystycznych Qtravel.pl ocenia jako zjawisko pozytywne. Dzięki zakupom grupowym pojawił się nowy kanał sprzedaży, a im więcej takich kanałów, tym większy wybór mają klienci. To zawsze dobrze wpływa zarówno na ceny, jak i na jakość świadczonych usług.

Ponadto, atrakcyjne rabaty pozwalają na zakup wycieczki także tym osobom, którym turystyka zorganizowana kojarzyła się do tej pory przede wszystkim z wysokimi kosztami. Jak wynika z badania GoDealla.pl, zdecydowana większość klientów, którzy skorzystali ze specjalnej zniżki w ramach zakupów grupowych deklaruje chęć powrotu do danego dostawcy. Jest więc szansa, że także klienci korzystający ze zniżek na oferty turystyczne „połkną bakcyla” i w przyszłości ponownie skorzystają z ofert zorganizowanego wypoczynku.

Rys. 2
Wg sondażu GoDealla.pl, maj-czerwiec 2011

Branża turystyczna ma jednak swoją specyfikę i zakupy grupowe ofert wakacyjnych niosą ze sobą pewne ryzyko. Wiąże się ono przede wszystkim z tym, że za wycieczki płacimy zdecydowanie więcej, niż za większość pozostałych oferowanych przez serwisy zakupowe usług.

Wyszukiwarka ofert turystycznych Qtravel.pl podpowiada, na co należy zwrócić szczególną uwagę, by móc w pełni cieszyć się wakacyjną okazją „upolowaną” w serwisach zakupów grupowych.

1. Szukaj pełnego opisu oferty
Opis oferty to zwykle słaby punkt prezentacji w serwisach zakupów grupowych. Często zdarzają się oferty opisane zdawkowo i bez odnośnika do pełnego programu wycieczki. Na podjęcie decyzji o zakupie mamy zwykle niewiele czasu – specjalna oferta obowiązuje bowiem nie dłużej niż kilka dni. Nigdy nie należy jednak poprzestawać na skromnej garstce informacji. Przed zakupem radzimy zawsze skontaktować się z firmą sprzedającą wycieczkę, zapoznać się z pełną ofertą, a najlepiej dokładnie przeczytać umowę. 

2. Uważaj na „golasa”
Przeglądając oferty turystyczne dostępne w serwisach zakupów grupowych znaleźliśmy kilka przypadków, w których atrakcyjna cena wynikała wyłącznie z tego, że wycieczka została „okrojona” z wielu świadczeń. Zawsze należy skrupulatnie porównać wycieczkę „grupową” z podobnymi ofertami dostępnymi w tradycyjnych kanałach dystrybucji. To kolejny powód, dla którego warto skontaktować się z biurem podróży. Może się bowiem okazać, że atrakcyjna zniżka jest w tylko iluzoryczna.

3. Sprawdź termin wycieczki
Kupując wycieczkę za pośrednictwem serwisu zakupów grupowych musimy wykazać się sporą elastycznością jeśli idzie o czas jej wykorzystania, bądź też przed zakupem upewnić się czy dogodny dla nas termin jest wolny. Jeśli tego nie zrobimy, musimy liczyć się z koniecznością przekładania urlopu.

4. Płacisz całość kwoty
W przeciwieństwie do wielu tradycyjnych form zakupów turystycznych, w przypadku zakupów grupowych trzeba zapłacić od razu całą kwotę. Oczywiście, dla klientów polujących na okazje „last-minute” nie stanowi to problemu. Spora część klientów woli jednak najpierw wpłacić zaliczkę, a dopiero później resztę należności. Warto zastanowić się więc, czy rzeczywiście musimy „zamrażać” pieniądze jeśli z wycieczki zamierzamy skorzystać dopiero za jakiś czas.

5. Zniżka nie na wszystko
Zdecydowana część oferty turystycznej dostępna jest w naszym kraju u agentów turystycznych, którzy sprzedają wycieczki wielu organizatorów. Kupując zniżkę w ramach zakupów grupowych od agenta, zawsze trzeba upewnić się jacy organizatorzy wyrazili zgodę na udzielenie rabatu. Przy próbie realizacji kuponu może się bowiem okazać, że wycieczka naszego ulubionego organizatora nie jest objęta kuponem grupowym.

Oczywiście, przy podejmowaniu decyzji o zakupie wycieczki w serwisach grupowych obowiązują też wszystkie pozostałe „środki ostrożności” związane z wyborem usług turystycznych i zakupami przez Internet. Zawsze należy dokładnie zapoznać się z regulaminem serwisu oraz biura oferującego wycieczkę, szczególnie z możliwościami reklamacji czy odstąpienia od umowy.

*Wg sondażu GoDealla.pl, maj-czerwiec 2011

Dodaj komentarz

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>