Dlaczego First Minute jest lepsze od Last Minute? Zalety ofert First Minute na Lato 2017

Od kilku dobrych lat, dwa ostatnie miesiące roku kalendarzowego stają się marketingowym i reklamowym polem bitwy największych polskich biur podróży. Do działań promocyjnych zaprzęgana jest telewizja, radio, prasa drukowana, a przede wszystkim internet. W walce o uwagę i przyszłoroczny, wakacyjny budżet klienta touroperatorzy prześcigają się na coraz bardziej kuszących promocjach, rabatach, gratisach, wartościach dodanych i innych wyjątkowych „tylko u nas” okazjach. W całym tym zamieszaniu podkreślane są rzeczy wyraziste, mniej i bardziej oczywiste, nowatorskie, autorskie, a czasem naprawdę wyjątkowe. Jak się w tym wszystkim połapać? Jak ocenić, która oferta może być dla nas naprawdę korzystna? Czym się kierować wybierając na lato 2017 wczesną rezerwację First Minute? Czy, a jeśli nie, to dlaczego nie warto czekać na Last Minute?

Akademicka dyskusja o różnicach cen na korzyść First i Last Minute zawsze obarczona była, jest i będzie pewnym ryzykiem. Każda bowiem ze stron, jeśli tylko zechce, znajdzie konkretne przykłady, które podkreślą słuszność ich stanowiska. Ale czy naprawdę w grę wchodzą tylko argumenty finansowe? Te są oczywiście bardzo ważne i za chwilę do nich wrócimy, ale nie warto dziś zapominać, że nie samą ceną zakupu wycieczki spokój i radość wakacyjnego wypoczynku stoi. Obecnie prawdziwym luksusem stała się możliwość własnego, nieograniczanego i precyzyjnego wyboru czasu wyjazdu, miejsca wypoczynku, hotelu, pokoju, pakietu pobytowego. Mało tego. Dziś, planując wakacje na nadchodzące lato bardzo poważnie odpowiedzieć sobie musimy na jeszcze jedno pytanie. Czy w związku z ograniczeniem bezpiecznych miejsc wypoczynku na świecie, przy tej samej co zawsze liczbie chętnych na wyjazdy w całej Europie, w ogóle warto czekać z wyborem i rezerwację? Odpowiadamy zdecydowanie – nie. Dlaczego? Bo bardzo prawdopodobnym jest, że jeśli nie skorzystamy z rezerwacji już teraz, to za kilka miesięcy nie będzie już co rezerwować. Zwłaszcza, jeśli mamy bardzo konkretne oczekiwania.

Wiadomym jest, że nie każdy może sobie pozwolić na planowanie urlopu z 7-8 miesięcznym wyprzedzeniem. W założeniu społecznym, to luksus zarezerwowany tylko dla nielicznych. Zostawiamy jednak na boku ten trudny wątek, bo szkoda na niego czasu. Dyskusja nie zaprowadzi do żadnej konkluzji. Zakładamy, że czytają nas ludzie świadomi swoich zawodowych możliwości i jeśli tylko bardzo będą chcieli, postarają się o wolne na określony czas. Wspomagać ich w tym mogą różne promocyjne narzędzia przygotowane przez biura podróży. Ale po kolei.

Co przemawia za wyborem wczesnych rezerwacji First Minute (FM)? Jakie są w tym roku jej tytułowe zalety? Dlaczego nie warto ryzykować i czekać na Last Minute (LM)?

Zaczynamy jak u Hitchcocka, od trzęsienia ziemi.

PEWNOŚĆ, ŻE W OGÓLE WYJEDZIEMY

Można zaklinać rzeczywistość, ale prawda jest taka, że zamachy terrorystyczne jakie obserwujemy od kilku lat, także w krajach wypoczynkowych, ogromnie zmieniły mapę wyjazdów wakacyjnych. 3 z 5 najpopularniejszych kierunków wypoczynkowych praktycznie wypadło z gry. Przestali tam latać nie tylko nasi rodacy, ale większość Europejczyków. Jednocześnie trzeba pamiętać, że cała Europa ma wakacje mniej więcej w tym samym czasie i wszyscy chcą z nich skorzystać. Chętnych do wyjazdu więc tyle samo co zwykle, miejsca dużo mniej. Z pewnością spora grupa mieszkańców całego kontynentu pozostanie na urlopie u siebie. Część w pełni świadomie wybierze tzw. ryzykowne kierunki. Jeszcze inni przestawią się na nowe, otwierające się dopiero na masową turystykę kraje. Nieliczni wybiorą nieco droższe wyjazdy egzotyczne. Ale masa krytyczna wakacyjnych podróżników będzie poszukiwała ofert tam gdzie my. Nie zdziwmy się zatem, jeśli mocno odświeżone zostanie przysłowie – kto pierwszy, ten lepszy.

BOGATY KATALOG WYBORU

Przy wyborze FM to my zdecydujemy kiedy, z kim i gdzie pojedziemy. Od nas zależeć będzie jaki hotel, pokój i wariant wyżywienia wybierzemy. W LM, w zamian za ewentualną zniżkę musimy pojechać tam, gdzie touroperatorom pozostały niesprzedane do ostatniej chwili miejsce. Bez szans na wybór hotelu, pokoju, wariantu pobytu, etc.

RABATY, ZNIŻKI, OKAZJE CENOWE

Jeśli tylko do planowania urlopu podejdziemy na serio, z odpowiednim wyprzedzeniem jest ogromna szansa nawet na 60 proc. rabaty względem tzw. ceny katalogowej. W grudniu jest jeszcze szansa na 40, a nawet 45 proc. rabat względem cen podstawowych. Zapewniając właściciela biura podróży o naszej deklaracji poprzez podpisanie umowy i wpłatę niewielkiej zaliczki pozwalamy mu na wstępne rozliczanie założonych planów sprzedażowych i poczynionych na ten cel inwestycji. Nie dziwi zatem fakt, że w dowód uznania, touroperator może zejść z części planowanego na danej imprezie zarobku.

WYBÓR HOTELI I POKOI

Nie wiadomo do końca dlaczego, ale dobry pokój w dobrym hotelu to dla wielu naszych rodaków to kwintesencja udanych wakacji. Co prawda, pokój w czasie wakacji służy nam w bardzo ograniczonym zakresie, ale szanując mentalne przyzwyczajenia podpowiadamy, że rezerwacje FM pozwolą im zabezpieczyć ten element na poziomie zgodnym z oczekiwaniami. W LM możemy o tym praktycznie zapomnieć. Dotyczy to zwłaszcza dla większych składów osobowych. Doświadczenie chociażby z ubiegłego roku jasno pokazuje, że takich wyborów, gwarantujących odpowiedni metraż, widok, wyposażenie, lokalizację w obiekcie można dokonać w zasadzie tylko w przedsprzedaży.

GRATISY, MAGNESY, BENEFITY

Już to wyżej napisaliśmy, ale powtórzymy. Nie samym rabatem cenowym FM stoi. Bardzo często touroperatorzy przygotowują inne, dodatkowe narzędzie, które mają i mogą zwrócić naszą uwagę na ich ofertę. Do takich należeć mogą np.:

  • trzecia osoba dodatkowe 5 proc. rabatu,
  • dzieci do lat 12 za stałą kwotę 550 zł,
  • pokój superior (o podwyższonym standardzie) w cenie standard (zwykłego),
  • rozszerzony wariant ubezpieczenia dla osób chorych przewlekle lub uprawiających czynny sport,
  • wybrana wycieczka fakultatywna dla wszystkich uczestników rezerwacji gratis,
  • rabat na kolejne wakacje – 5 proc.,
  • NOWOŚĆ – niektóre biura podróży przygotowały w tym roku specjalnie dla klientów FM ciekawą opcję – jeśli ich wycieczka stanieje do czasu wylotu (nawet do 1 dnia przed wylotem), biuro zwróci im tę różnicę.

To tylko hipotetyczne przykłady. Pomysłowość organizatorów jest duża, coraz większa. W opcji rezerwacji LM , poza możliwie niższą ceną nie dostanie praktycznie nic więcej.

SYMBOLICZNA ZALICZKA

Wciąż są biura, które oczekują w ramach zaliczki przy podpisaniu umowy 20, a nawet 30 proc. jej finalnej cen, ale i to szybko się zmienia. Dziś zaliczka najczęściej to 5-10 proc., a coraz częściej zdarza się, że to tylko kwoty nominalne, rzędu 100-200zł.

BEZKOSZTOWA REZYGNACJA I PRZEBOOKOWANIE

Do niedawna, takie rzeczy były płatne i to dość sporo. Teraz touroperatorzy dają swoim klientom FM bardzo atrakcyjne narzędzie pozwalające na rozsądne i niestresujące planowanie urlopu nawet z bardzo dużym wyprzedzeniem. Ryzyko związane z planowaniem urlopu realnie spada. To powinno zadowalać wszystkich tych, którzy ze zwględu na charakter swojej pracy nigdy nie są w 100 proc. pewni szans urlopowych. Trzeba tu jednak pamiętać, że ograniczeniem może być wyznaczona data dla takich zmian.

DLACZEGO JESZCZE WARTO REZERWOWAĆ OFERTY FIRST MINUTE?

Argumentów przemawiających na korzyść wczesnej rezerwacji FM jest naprawdę dużo. To, że biura wolą niższy zarobek w zamian za pewność zaplanowanych na cały sezon operacji i wynikający z nich obrót gotówki jest oczywiste. Nasycenie rynku i wysoka konkurencyjność zrobiły swoje. Jednak to, że zalety ofert przedsprzedażowych naprawdę dostrzegają coraz większe rzesze klientów jest w miarę nowym, choć mocno oczekiwanym zjawiskiem.

5-6 lat temu najlepsi krajowi gracze na rynku wyjazdowych usług turystycznych podawali, że ich sprzedaż w ramach promocji FM wynosiła lekko ponad 35 proc. całej oferty przygotowanej na dany sezon. Tymczasem już w sezonie 2014/2015 roku krajowy lider turystyki branży podawał medialnie informację, że w pierwszym okresie sprzedaży FM osiągnął wynik o 90 proc. lepszy niż w poprzednim swoim sezonie. Robi wrażenie, prawda? Pośrednicy, skupieni w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Agentów Turystycznych wspominali w tym samym czasie, nawet o 76 proc. wzroście przedsprzedaży. Tendencja jest wyraźna i choćbyśmy chcieli zaprzeczyć trwającym zmianom się nie da.

Wskazaliśmy już bardzo dużo, bardzo konkretnych argumentów przemawiających na korzyść FM. Skoro jednak, dla wielu naszych rodaków najważniejsze są pieniądze, to mamy także dla nich pakiet dowodów, że korzystanie z przedsprzedaży FM jest finansowo opłacalne. Oczywiście będą to tylko pojedyncze przykłady, ale skala podobnych rozłożona na całość dostępnej w sprzedaży oferty, szeroki sezon, liczbę organizatorów i ich pomysłów przedsprzedażowych buduje naprawdę ciekawe i bardzo opłacalne zjawisko.

Jeszcze tylko 3 akapity wyjaśnienia i wprowadzenia.

  • Zostawiliśmy na boku wszystkie ww. argumenty wpływające tylko i wyłącznie na korzyść promocji FM. Skupiliśmy uwagę na takich samych ofertach na lato (kierunek, destynacja, hotel, skład osobowy, format pobytu), ale kupowanych w dwóch różnych przedziałach czasowych. Jedną w okresie trwania promocji First Minute, drugą Last Minute. Wybraliśmy kilka bardzo popularnych hoteli w Grecji i Bułgarii. Oba kierunki razem z Hiszpanią tworzą od ubiegłego roku medalową czołówkę kierunkową wśród naszych rodaków.
  • Przy tak dużym zainteresowaniu 3-4 kierunkami wypoczynkowymi wśród mieszkańców całej Europy trzeba zwrócić uwagę na poszczególne okresy sezonu letniego. Przypomnijmy, że ten nie trwa tylko w okresie wakacji szkolnych, ale od początku maja do końca września, a w wielu kierunkach nawet w październiku. Warto zatem rozciągnąć mentalnie swoje wypoczynkowe wyobrażenia i poszukać ofert na wskazane miesiące poza wakacjami szkolnymi. Nawet jeśli podróżujemy rodzinnie to wszyscy wiemy, że w szkołach można indywidualnie wynegocjować szybsze zakończenie roku pracy lub jego nieco późniejsze rozpoczęcie. Czerwiec i wrzesień naprawdę jeszcze nie tak wiele wnoszą do nauki.
  • Istnieje na rynku usług turystycznych zjawisko tzw. hoteli na wyłączność jednego polskiego biura podróży. To jednak luksusowa sytuacja, raczej niezbyt częsta. Większość obiektów nie ma takiego statusu. To zaś oznacza, że w jednym hotelu spotykają się w czasie wakacji klienci 2-3, a czasami nawet 5-6 polskich biur podróży. Te same oferty, w tym samym terminie mogą jednak mieć różne ceny. Warto o tym pamiętać na etapie rezerwacji. Dlatego jak zawsze, polecamy Wam kontakt i doradztwo naszych ekspertów.

CASE STUDY

A teraz, zgodnie z obietnicą do dzieła. Porównajmy wybrane oferty:

Kupujący ją w ramach bardzo wczesnego FM 12.11.2015 z wylotem na 23.05.2016 roku zapłacili 1593 zł za jedną osobę. Ten sam hotel, dla takiego samego składu i w tym samym pakiecie pobytowym, kupowany 05.07.2016 na chwilę przed wylotem (29.07.2016) kosztował już 3462 zł za osobę. Różnica – 1869 zł na jednej osobie!

  • Hotel Mayor Capo di Corfu na wyspie Korfu – impreza dla 2 osób w pakiecie All Inclusive na 7 dni.

Oferta kupowana w ramach promocji FM 11.012016 z wylotem 28.05.2016 roku – cena 2540 zł za osobę. Ten sam hotel, dla takiego samego składu i w tym samym pakiecie pobytowym, kupowany już w ramach LM 22.07.2016 z wylotem na 06.08.2016 roku kosztował 4410 zł za osobę. Różnica – 1870 zł na jednej osobie!

  • Hotel Aqua Bay – impreza dla 2 osób w pakiecie All Inclusive na 7 dni.

Zakup w ramach FM 01.02.2016 z wylotem na 27.06.2016 roku kosztował 3022 zł za osobę. Taka sama oferta, kupowana już w ramach totalnego LM 13.07.2016 z wylotem 2 dni później, kosztował 4202 zł za osobę. Różnica – 1180 zł na jednej osobie!

  • Hotel Mitsis Faliraki Beach na wyspie Rodos – impreza dla 2 osób w pakiecie All Inclusive na 7 dni.

Oferta FM, kupowana 22.01.2016 z wylotem na 17.06.2016 – cena 3610 zł za osobę. Ten sam hotel dla takiego samego składu i w tym samym pakiecie pobytowym, kupowany w ostatniej chwili (LM), 13.07.2016 z wylotem na 15.07.2016 roku kosztował 3970 zł za osobę. Różnica – 360 zł na jednej osobie!

Kupowana w ramach FM 29.03.2016 z wylotem na 01.07.2016 roku kosztowała 3144 zł za osobę. Taka sama oferta kupowana w ramach LM 03.08.2016 na 05.08.2016 to wydatek w kwocie 3933 zł za osobę. Różnica – 789 zł na jednej osobie!

DOKĄD LATEM 2017 W RAMACH FIRST MINUTE?

Mimo ograniczeń kierunkowych i wyraźnego nastawienia klientów na Grecję, Hiszpanię, Bułgarię i Włochy, warto spojrzeć na to co przygotowały w tym roku krajowe biura podróży.

  • Na wypoczynek samolotem wybierzemy się aż w 18 kierunkach: Cypr, Malta, Grecja, Bułgaria, Hiszpania, Włochy, Turcja, Portugalia, Chorwacja, Czarnogóra, Tunezja, Albania, Macedonia, Rumunia, Maroko, Egipt, Bośnia i Hercegowina, Gruzja.

W sprzedaży mamy łącznie 4919 ofert promocyjnych First Minute (22 touroperatorów). Ceny zaczynają się już od 783 zł za osobę/tydzień.

  • Coraz popularniejsze oferty łączące w sobie zorganizowane zwiedzanie + wypoczynek, na które dolecimy samolotem obejmują 20 kierunków: Grecję, Bułgarię, Rumunię, Egipt, Albanię, Turcję, Macedonię, Tunezję, Maroko, Chorwację, Kosowo, Czarnogórę, Bośnię i Hercegowinę, Włochy, Cypr, Hiszpanię, Jordanię, Portugalię, Izrael, Gruzję i Francję.

Takich propozycji w ramach promocji First Minute mamy 141 (5 touroperatorów). Ceny zaczynają się od 2316 zł za osobę/2 tygodnie.

  • Oferty objazdowe, na które pierwotnie dolecimy samolotem obejmują 33 kierunki: Egipt, Turcję, Maroko, Włochy, Rumunię, Bułgarię, Maltę, Grecję, Albanię, Słowenię, Francję, Macedonię, Tunezję, Gruzję, Chorwację, Izrael, Portugalię, Kosowo, Hiszpanię, Cypr, Czarnogórę, Bośnię i Hercegowinę, Belgię, Holandię, Albanię, Rosję, Armenię, Szkocję, Szwajcarię, Irlandię, Norwegię, Austrię i Finlandię.

W katalogach znajdują się 242 oferty z etykietą First Minute (15 touroperatorów), których ceny zaczynają się już od 1799 zł za osobę/tydzień.

  • Co ciekawe, także krótkie 2-3 dniowe wyjazdy, czyli popularne samolotowe City Breaki obejmują 17 kierunków: Węgry, Czechy, Hiszpanię, Litwę, Francję, Grecję, Włochy, Portugalię, Holandię, Austrię, Anglię, Norwegię, Szwecję, Maltę, Szkocję, Izrael i Rosję.

Takich propozycji w katalogach biur podróży znajdziemy 81 (4 touroperatorów), a ich ceny zaczynają się od 1219 dla jednej osoby na 3 dni.

NOWOŚCI NA LATO 2017

Sytuacja związana z bezpieczeństwem podróżujących klientów wymusiła na biurach podróży zauważalne zmiany i kierunkowe roszady. Wciąż w sprzedaży dostępne są znane i lubiane kierunki arabskie, które przeżywały w ostatnich latach swoje gorsze chwile. Jednak touroperatorzy z dużym zaangażowaniem budują nowe możliwości. Głównie kolejne, mniej oczywiste destynacje w znanych nam i sobie kierunkach, ale także otwierają się na nowe (głownie dla siebie dla siebie) kraje. Widać to przede wszystkim na Bałkanach – Bośnia i Hercegowina, Albania, Kosowo, Czarnogóra. Zaskoczeniem mogą być kierunki znane, ale nie postrzegane do tej pory jako możliwe kierunki wypoczynkowe, np. Skandynawia – Szwecja, Norwegia, Finlandia. Kolorytu w tym roku doda z pewnością oferta zorganizowana na Kostarykę, na Wyspy Brytyjskie czy do Rosji. Ciekawe otwarcie na nowe destynacje obserwujemy we Włoszech.

Nowym, na naszym rynku, choć jak się okazuje dość dobrze na świecie znanym, eksperymentem produktowym są w tym roku tzw. polskie strefy. Mają one za zadanie przekonać do wyjazdów zagranicznych tych, którzy jeszcze się na to nie odważyli lub zapewnić spokój i swobodę obyczajowo-kulturową tym, którzy jej także na wakacjach potrzebują. Takie enklawy powstaną m.in. na Korfu w Grecji. O ich zasadach, genezie zjawiska, wadach i zaletach pisał nie dawno znany podróżnik Tomasz Michniewicz w ramach swojego gościnnego felietonu.

Mamy nadziej, że przekonaliśmy Was do idei wcześniejszych rezerwacji turystycznych w ramach przedsprzedaży FM. To się naprawdę z wielu powodów opłaca, a przede wszystkim ma duży sens. Zapraszamy do kontaktu. Jak zawsze służymy Wam wsparciem, doradztwem i pomocą.

 

Bonusy przyznawane przez wybranych tourperatorów w ramach promocji First Minute

ITAKA – do 16.02.2017

  • zniżki do 40%
  • 30% zaliczki
  • pakiet gwarancji gratis: niezmienności ceny, najniższej ceny, bezkosztowej zmiany rezerwacji
  • wszystkie dzieci 50 proc. zniżki, już od 299 zł + dopłaty
  • dla pierwszych rezerwacji hoteli z Klubu Przyjaciół Itaki – maskotka Scooby Doo za 1 PLN

Dodatkowo dla uczestników programu lojalnościowego:

  • 4 proc. zniżki na nowości: Toskania, Riwiera Adriatycka, Bośnia i Hercegowina
  • 2 proc. zniżki na pozostałą ofertę
  • 60 proc. zniżki na przewodniki PASCAL
  • 30 proc. zniżki na fotoksiążki w sklepie Empik
  • 2 razy więcej punktów za rezerwację

RAINBOW – do 21.02.2017

  • do 40 proc. rabatu dla wszystkich
  • super pakiet Rainbow dla każdego:

- dodatkowy bagaż + posiłek w samolocie za 1 zł
- miejsca premium w samolocie za 50% ceny
- gwarancja najniższej ceny
- gwarancja zmiana terminu rezerwacji
- gwarancja zmiany uczestnika za 9 zł
- gwarancja niezmiennej ceny za 7 zł
- zaliczka 25%
- ubezpieczenie od kosztów rezygnacji 2,85%

WEZYR / CORAL – do 28.02.2017:

  • zaliczka 20%
  • rabaty do 40%
  • 3% dla stałych klientów
  • 2 dzieci do 14 lat pobyt w hotelu gratis (dot. wybranych hoteli)
  • zniżki dla grupy już od 8 osób
  • gwarancja najniższej ceny gratis
  • gwarancja niezmiennej ceny gratis
  • ubezpieczenie od kosztów rezygnacji tylko 2%
  • bezkosztowa zmiana rezerwacji do 40 dni przed wylotem
  • ubezpieczenie od chorób przewlekłych i podstawowe w cenie

TUI

Bliskie kierunki:

  • rabat 300 zł / os. dla każdego
  • najtaniej w First Minute lub zwrot różnicy tylko za 15 zł / os. (do 1 dnia przed wylotem)
  • dodatkowy rabat 100 zł / os. dla stałych klientów na nowości: Cypr, Costa Brava, Costa Dorada, Costa Barcelona, Sardynia
  • bezkosztowa zmiana rezerwacji do 31 dni przed wylotem
  • zaliczka 10 proc.

Egzotyka na lato z przelotem bezpośrednim

  • rabat 300 zł / os. dla każdego
  • najtaniej w First Minute lub zwrot różnicy tylko za 15 zł / os. (do 1 dnia przed wylotem)
  • dodatkowy rabat 100 zł / os. dla stałych klientów na nowości: Meksyk, Kuba (Varadero, Cayo Santa Maria)
  • bezkosztowa zmiana rezerwacji do 31 dni przed wylotem
  • przelot bezpośredni samolotem TUIfly: Kuba (Varadero), Dominikana, Meksyk, Kenia, Emiraty

GRECOS – do 20.02.2017

  • rabat do 40 proc.
  • zaliczka 30 proc.
  • pakiet gwarancji gratis: najniższej ceny, niezmiennej ceny, bezpłatnej zmiany rezerwacji
  • specjalny rabat dla dziecka – 400 zł na wybrane hotele (Peloponez, Cypr)

 

  • zniżki do 40%

  • 30% zaliczki

  • pakiet gwarancji gratis: niezmienności ceny, najniższej ceny, bezkosztowej zmiany rezerwacji

  • wszystkie dzieci 50 proc. zniżki, już od 299 zł + dopłaty

  • dla pierwszych rezerwacji hoteli z Klubu Przyjaciół Itaki – maskotka Scooby Doo za 1 PLN

Dodaj komentarz

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>