Niezły rok dla większości, doskonały dla Itaki – rok 2011 w polskiej branży turystycznej

Krajowa branża turystyczna może być zadowolona z minionego roku. Większość wiodących organizatorów cieszy się zarówno z rosnących obrotów, jak i większej liczby klientów. Kilku ważnych graczy znalazło zewnętrznych inwestorów. Ale najwięcej powodów do radości ma Itaka, która zostawiła konkurentów daleko w tyle i przekroczyła magiczną granicę miliarda złotych obrotu. Qtravel.pl prezentuje podsumowanie roku 2011 z punktu widzenia polskich organizatorów imprez turystycznych.

W corocznym rankingu branżowego pisma „Wiadomości Turystyczne” pięć pierwszych miejsc zajęły: Itaka, TUI, Rainbow Tours, Neckermann i Alfa Star. Jak co roku „Wiadomości Turystyczne” poprosiły touroperatorów o wypełnienie ankiety prezentującej ich sytuację finansową na koniec minionego roku. W tym roku na ankietę odpowiedziało 35 z 50 poproszonych o to organizatorów. Zabrakło niestety w tym gronie ważnych graczy na rynku, takich jak Exim Tours. Nie wszyscy też chętnie dzielili się danymi dotyczącymi np. zysków. Niektóre dane budzą też pewne wątpliwości, m.in. to jak w zestawieniu potraktowano obroty grup takich jak Rainbow Tours i Bee Free oraz Triada i Sky Club. Mimo pewnych braków, ranking prezentuje czytelny obraz polskiej branży turystycznej. Szczególnie jeśli spojrzymy na niego w odniesieniu do wyników z lat ubiegłych.

Itaka rządzi!
Itaka kolejny raz z rzędu objęła w rankingu polskich organizatorów wyjazdów turystycznych pozycję lidera. Tym razem zwycięstwo Itaki jest tym bardziej spektakularne, że pod względem obrotów jej przewaga nad drugim w kolejce TUI Poland jest ponad dwukrotna.

Itaka konsekwentnie z roku na rok umacnia swoją pozycję lidera. W 2009 roku obroty organizatora sięgały 700 mln złotych, rok później 900 mln zł, a w zeszłym roku przekroczyły magiczną granicę miliarda złotych. Także pod względem liczby klientów Itaka nie daje szans konkurentom. W 2011 roku z usług Itaki skorzystało ponad 445 tys. osób. To o ponad 100 tys. więcej niż w roku 2010 (wyjechało wówczas z Itaką 361 tys. osób), niemal trzykrotnie więcej niż drugie w rankingu TUI i ponad 20-krotnie więcej niż Trade & Travel zajmujące w tegorocznym zestawieniu pozycję 10.

Na dalszych miejscach według wysokości obrotów w 2011 roku znalazły się TUI Poland (490 mln zł) i Rainbow Tours (440 mln zł). Obroty znajdującego się na czwartej pozycji Neckermanna są już blisko o połowę niższe niż Itaki (264 mln zł), podobnie jak piątego Alfa Star (246 mln zł). Dalej stawka jest już bardziej wyrównana:

  • Wezyr – 209 mln zł,
  • Sky Club i Triada – 180 mln zł,
  • Sun & Fun – 175 mln zł,
  • Ecco Holiday – 170 mln zł,
  • Trade & Travel – 141 mln zł.

W porównaniu z rokiem 2010 w rankingu wyraźnie widać jedną zmianę – spadek grupy Sky Club i Triada z drugiego miejsca na miejsce 7 przy dramatycznym spadku obrotów – z 507 na 179 mln zł.

Do pierwszej dziesiątki wskoczył natomiast Trade & Travel Company, którego obroty konsekwentnie rosną (2009 – 110 mln., 2010 – 132 mln, 2011 – 141 mln). Trade & Travel specjalizuje się w droższych, egzotycznych wyjazdach i osiąga swój obrót przy stosunkowo niewielkiej liczbie klientów (niewiele ponad 20 tys.). Wysoka pozycja biura w rankingu może wskazywać na rosnąca popularność tego typu wypraw i coraz większą „świadomość podróżniczą” wśród polskich turystów.

Z rankingu wyraźnie wynika, że to liderzy zgarniają znaczną część turystycznego tortu. W sumie 28 wymienionych organizatorów uzyskało obrót rzędu 4,2 mld zł, ale pierwsza piątka zgarnia z tego ponad 60 proc.! Poniżej prezentujemy 20 największych organizatorów turystyki w rankingu uporządkowanym wg wysokości obrotów za 2011 rok.

L.p.

Organizator

Obroty (mln zł)

Liczba klientów

Śr. cena za osobę

1. Itaka

1100

445 287

2 470

2. TUI Poland

489,07

166 790

2 932

3. Rainbow Tours

438,96

139 000

3 158

4. Neckermann

263,5

142 000

1 856

5. Alfa Star

245,68

141 254

1 739

6. Wezyr Holidays

209,29

108 819

1 923

7. Sky Club

179,62

170 000

1 057

8. Sun & Fun

175

97 000

1 804

9. Ecco Holiday

169,52

84 000

2 018

10. Trade & Travel Company

141

20 500

6 878

11. Oasis Tours

134

80 000

1 675

12. Grecos Holiday

117,78

45 000

2 617

13. Almatur

90

75 000

1 200

14. GTI Travel

70

30 000

2 333

15. Logos Tour

54,6

28 688

1 903

16. Funclub

43

23 432

1 835

17. Ecco Travel

34,32

6 300

5 448

18. Interhome Polska

30,6

36 900

829

19. Summerelse

30

12 500

2 400

20. Wygoda Travel

28,56

13 512

2 114

 

Kogo lubią i szukają klienci?
Ciekawie wygląda ranking także zestawienie biorące pod uwagę liczbę klientów. Tutaj także bezkonkurencyjna jest Itaka. Na drugą pozycję wysuwa się Sky Club, który najwyraźniej sprzedaje dużo i tanio. Trzecie miejsce dla TUI Poland.

Koszty i zyski
Organizator Liczba klientów
Itaka 445287
Sky Club 170000
TUI Poland 166790
Neckermann 142000
Alfa Star 141254
Rainbow Tours 139000
Wezyr Holidays 108819
Sun&Fun 97000
Ecco Holiday 84000
Oasis Tours 80000
Almatur 75000
Grecos Holiday 45000

Przyjrzeliśmy się także temu czyjej oferty najczęściej szukali klienci w 2011 roku. Analiza trendów wyszukiwania Qtravel.pl w poszczególnych miesiącach zeszłego roku w dużej mierze pokrywa się z tym, co wynika z rankingu „Wiadomości Turystycznych”. Najchętniej na przestrzeni zeszłego roku wyszukiwana była oferta biura Itaka. Drugi w kolejce jest Rainbow Tours, a trzeci Sky Club. Kolejne pozycje dla TUI, Wezyra, Alfa Star, Triady, Neckermanna i Exim Tours.

Inwestycje w branżę
Na polskim rynku turystycznym zaszło w zeszłym roku kilka ważnych zmian inwestycyjnych. Nowych udziałowców pozyskali trzej organizatorzy: Oasis Tours, Lemur Travel i Best Reisen Group.

Oasis Tours cieszy się z pozyskania inwestora strategicznego, którym jest holding Caribbean World. Nabył on 50 proc. udziałów w spółce. Inwestycja pozwoliła Oasis Tours m.in. wzmocnić ofertę hotelową na sezon 2012.

Nowego udziałowca zyskało także działające od 2010 roku biuro podróży Lemur Travel. O inwestorze wiadomo tylko, iż dotychczas znany był z działalności na rynku przetwórstwa spożywczego i nieruchomości. W Lemur Travel posiada on obecnie 51 proc. udziałów.
Kolejnym wzmocnionym organizatorem jest Best Reisen Group, który związał się ze swym dotychczasowym kontrahentem Flash Group, który stał się obecnie także inwestorem strategicznym touroperatora. Flash Group to egipska firma z 27-letnim stażem, która rocznie obsługuje ponad 390 tys. turystów z całego świata.

Ważne inwestycje w polską turystykę miały także miejsce w pierwszej połowie tego roku. Około 80% udziałów w Sky Club sp. z o.o. kupił niezależny Dom Maklerski IDM SA. Pisaliśmy o tym w tekście Finansowy zastrzyk dla Sky Club. Nowego udziałowca ma też Exim Tours. Pod koniec maja 51 proc. udziałów w Grupie Exim Tours przejęła niemiecka Grupa Kapitałowa REWE (czytaj więcej na Qtravel Blog). Miejmy nadzieję, że te zmiany dobrze wróżą branży na rok 2012.

  1. Pingback: Sky Club bankrutuje! | Qtravel.pl Blog

Dodaj komentarz

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>