Czy Alba Tour „popłynął” na Grouponie?

Ostatnie tygodnie nie były najlepsze dla krajowej branży turystycznej. Wiadomość o upadku kolejnego biura podróży, poznańskiego Alba Tour zmroziła wszystkich planujących wakacje. Wielu klientów biura na wymarzone wyjazdy w ogólne nie wyjedzie. W kontekście upadku Alba Tour pojawił się jeszcze jeden ważny wątek – bezpieczeństwo zakupów ofert turystycznych w serwisach zakupów grupowych.

Choć liczba osób poszkodowanych z powodu Alba Tour jest dużo mniejsza niż liczba klientów upadłego przed dwoma tygodniami biura Sky Club, to kolejne bankructwo organizatora w tak krótkim czasie jest dla branży bolesnym wstrząsem, a dla klientów ogromnym rozczarowaniem.

To także cios finansowy dla budżetu Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego. Koszt transferu 437 klientów upadłego Alba Tour do Polski wyniósł około 600 tys. zł, podczas gdy ubezpieczenie biura opiewa na 209 tys. zł. Różnicę pokryć musi Urząd z własnego budżetu, a potem dochodzić zwrotu od właścicieli bankruta. A skąd wziąć pieniądze na odszkodowania dla 3 tysięcy klientów, którzy wykupili wycieczki w biurze, ale już z nich nie skorzystają? To pytanie pozostaje niestety bez odpowiedzi.

W sprawie upadku Alba Tour pojawia się jeszcze jeden ważny wątek. Organizator sprzedawał swoje wycieczki w serwisie zakupów grupowych Groupon. Klienci za nieduże pieniądze mogli „upolować” prawdziwe wyjazdowe perełki. Problem w tym, że wielu wcale z nich nie skorzysta, a taka polityka organizatora mogła przyczynić się do jego upadku. Wycieczki w Alba Tour za pośrednictwem Groupona wykupiło około 3 tysięcy osób. Z zakupionej oferty skorzystała tylko połowa z nich.

Pojawia się więc pytanie o bezpieczeństwo zakupów ofert turystycznych w serwisach zakupów grupowych. Masowa sprzedaż wycieczek zagranicznych dużo poniżej kosztów zawsze prowadzić musi do poważnego nadwątlenia budżetu organizatora. A działanie na Grouponie ma sens tylko wówczas, gdy zakrojone jest na szeroką skalę, dlatego ryzyko sprzedającego jest tym większe. Zakup taki obarczony jest także sporym ryzykiem po stronie klienta. Może on bowiem nigdy nie skorzystać z oferty, za którą zapłacił. A strata wymarzonych wakacji boli zawsze, nawet jeśli były one w wyjątkowo atrakcyjnej cenie.

  1. Pingback: Rekordowa sprzedaż ofert turystycznych w serwisach zakupów grupowych | Qtravel.pl Blog

Dodaj komentarz

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>